NUFO PÅ EVENTYRLIG VANDING I RHODODENDRON-PARKEN VED UNIVERSITETET I ÅS
Frem til slutten av 1950-årene var den vakre Rhododendronplanten nærmest ukjent i norske hager og parker, bort sett fra på Vestlandet. Etter at József Batta ble ansatt ved Norges Landbrukshøyskole i 1957 fikk Rhododendron og Azalea en økende plass i høyskolens studiepensum. Professor Oddvin Reisæther var drivkraften til å satse storstilt på utvikling av Rhododendron ved Norges Landsbrukshøyskole.
József Batta fikk etter hvert som hovedoppgave å avle frem Rhododendronarter som var mer hardføre slik at de kunne pryde flest mulige hager i hele Norge. I sin forskning la han også vekt på at prydplanten skulle blomstre i lengre perioder av sommeren og at blomstene skulle ha forskjellige farger.
Fra midten av 1960-årene ble det øremerket et område i parken ved Andedammen på Landbrukshøyskolen. De første plantene som József avlet frem er nå blitt 50-60 år gamle og er store flotte busker som står i full blomst fra begynnelsen av juni.
JÓZSEF BATTA 100 ÅR 🥳
Den 24. juli 2025 ville József Batta ha fylt 100 år. I den forbindelse besluttet instituttet hvor han arbeidet å døpe 2 Rhododendronarter, som Batta hadde avlet frem, til henholdsvis József Batta og Ilona Batta, som var Józsefs kone. Hun var nemlig betydelig involvert i forskningen på den den vakre prydplanten.
Søndag 7. juni inviterte NUFO våre medlemmene med venner og bekjente til en omvisning i Rhododendronparken ved Andedammen som ligger midt i Universitetsområdet i Ås.
Kati Batta, som er Jozsef Battas datter og Peters søster, ga oss en liten orientering om Rhododendronplantens utbredelse som etter hvert pryder stadig flere hager og parker i Norge. Vi fikk også se de eldste bygningene med auditorium og kontorer som danner en flott ramme i universitetsområdet.
De fremmøtte NUFO-medlemmene fikk hyggelige Rhododendronopplevelser som i betydelig grad er skapt av en ungarsk flyktning som kom med familien til Norge i 1957.
Lørdag 17. Skolestart TANODA
www.osloitanoda.no
Lørdag 28. kl. 15.00 – Farsang / nyttårsfest
Musikk, ungarsk mat, tombola og dans.
Pris:
NUFO-medlemmer: kr 250 (voksne) / kr 100 (barn)
Ikke-medlemmer: kr 350 (voksne) / kr 150 (barn)
Egen drikke medbringes. Eplesaft og vann serveres.
Medbrakte kaker ønskes.
Sted: Uranienborg menighetshus
Dato kommer – Besøk på Rollis slakteri og restaurant, Nordstrand
Program bekjentgjøres senere.
Onsdag 6. kl. 18.00 – NUFOs generalforsamling
Sted: Ungarske ambassade, Sophus Lies gate 3, Oslo
Påmelding innen 29. april: p.batta@online.no
Søndag 7. kl. 12.00 – Utflukt til Rhododendronparken, Ås
Oppmøte ved Vitenparken (parkering ved Andedammen).
Ta med kaffe/drikke og litt mat.
Pris: Gratis
Lørdag 12. Skolestart TANODA
www.osloitanoda.no
23. eller 24. Ungarsk nasjonaldag – markering av frihetskampen i 1956
Program, sted og tid bekjentgjøres senere.
Pris: Gratis
Dato kommer – ESZEM, ISZOM, MULATOZOM
Detaljert program bekjentgjøres senere.
Torsdag 10. kl. 19.00 – Julekonsert i Ila kirke, Oslo
Per Karang og musikervenner.
Pris: Gratis
Fredag 11. – Pepperkakebaking for barna i TANODA
Sted: Ungarske ambassade, Oslo
Program bekjentgjøres senere.
Pris: Gratis
Ungarsk aften på Valkyrien – onsdager kl. 20.00–22.00
Ungarsk csárdás, folkemusikk og allsang med Per Karang m.fl.
Sted: Valkyrien Restaurant | Pris: Gratis
I verdig tradisjon arrangerte NUFO en sammenkomst for markering av frihetskampen i Ungarn i oktober 1956. Også i år samarbeidet Norsk-Ungarsk Forening (NUFO) og den Ungarske ambassaden om denne minnesmarkeringen. NUFOs styreleder Peter Batta ønsket gjestene hjertelig velkommen.
I sin tale innledet Peter Batta med å minne om at det nå var 69 år siden at titusener av studenter, intelektuelle og frihetsdrømmende ungarere i hemmelighet forberedte seg til å starte en frihetskamp den 23. oktober 1956. Målet var å frigjøre Ungarn fra kommunistisk diktatur og å få et land med ytringsfrihet, pressefrihet og et selvstendig Ungarn uavhengig av Comecon og Warsawapakten underlagt Sovjetunionen. Aktivistene håpet naturlig nok på å få hjelp og støtte fra vesten og USA. De kjempet med enkle våpen. Hjelpen kom aldri. Etter et par uker rullet 200 000 russiske soldater inn i Ungarn og slo ned frihetskampen. - Jeg var den gangen 5 og et halvt år, fortalte Peter Batta.
- Men, jeg vil påstå at ungarerne startet en historisk frihetskamp. Beviset på det var jernteppets fall i 1989. Frihetskampen i 1956 ga både Ungarn og store deler av Europa en velfortjent frihet, helt frem til dags dato. Nå viser den kommunistiske ledelsen i Russland igjen sitt sanne ansikt.
Ungarn er heldigvis nå en del av et fritt og demokratisk Europa og 23. oktober har blitt innført som en ny nasjonaldag i landet...
«JA VI ELSKER DETTE LANDET»
Etter velkomsthilsenen sang forsamlingen den norske og den ungarske nasjonalsangen.
Så var det Ungarns nye ambassadør Altusz Kristóf som fremførte en meget interessant beskrivelse av hendelsene i 1956 og at 200.000 måtte forlate landet. Han var glad for det gode samarbeide mellom Norge og Ungarn og femhevet den ungarske regjeringens engasjement for de mange tusen ungarere som har bosatt seg over store deler av verden. Ambassadøren påpekte viktigheten av at disse tok vare på sine røtter, kultur, språk og religion, og at den ungarske staten støtter opp om dette. Også den nye konsulen ved ambassaden, Nikolett Vadász, ble persentert og fremførte et tilbakeblikk på hendelsene i 1956. Hun gledet seg til å ta fatt på arbeidet i ambassaden.
Etter talene fikk vi se en kortfilm som minnet oss på hendelsene i Budapest i oktoberdagene i 1956. Dette ble etterfulgt av ett minutt stillhet til minne om de fallene under frihetskampen.
WOLFGANG GJENSKAPTE STEMNINGEN FRA 1956
Denne feiringen av nasjonaldagen ble avrundet med musikalske opplevelser fremført på klaver av Wolfgang Plagge. Første stykke var av Erich Korngold. Det var en parafrase over «Mariettas Lied» fra operaen «Die tote Stadt», komponert etter første verdenskrig i 1919-20. Det andre stykket var av den ungarske komponisten Zoltán Kodály: «Magyar Szonáta» fra 1957. Under fremføringen av disse stykkene var det som å høre drønnene av skudd fra geværer og tanks. Vi ble bokstavelig talt dratt inn i den atmosfæren som oppleves i krig og kamp, som i 1956.
Etter vel fortjent applaus ble minnesmarkeringen avrundet med servering av ungarsk bondekost og hyggelig samvær.
Hyggelig og velsmakende pic-nic på Breivoll i Ås
I NUFO startet vi vårsesongen med familiearrangement og velsmakende pic-nic i Ås.
Programmet startet med besøk på Dyster Gård hvor vi fikk se små kalver og store kuer og okser. I grisehuset og i løpegården ute var det massevis av små nydelige grisunger. Dette var tydeligvis virkelig spennende for alle barna.
Etter besøket på bondegården gikk ferden til Breivoll friluftsområde hvor barna fikk oppleve hvordan kjøttet fra dyrene lages til ungarsk gulasj, szalonna og pølser. Vår ungarske slakter Rolli var selvfølgelig til stede og var ansvarlig for tilbredelsene ved bålpannen.
Den hyggelige overraskelsen på arrangementet var besøk fra utenriksdepartementet i Ungarn. Statssekretær Peter Szilagyi og programekretær Szandra Kata Kárpáti gjennopmfører besøk i de Ungarske foreningene i Europa og ville gjerne møte oss uformelt på vår pic-nic i Norge. Sammen med vår ungarske ambassadør Eszter Sándorfi var de tilstede under hele arrangementet. Innledningsvis ble det holdt taler fra statssekretæren, ambassadøren og NUFOs styreleder Peter Batta. Alle var veldig glade for å møte mange ungarere fra 1 års alder til nærmere 90 år.
For barna var Breivoll et perfekt sted for aktiviteter. Her var det muligheter for allsidig utfoldelse, fra fotball, grilling til lek i naturen.
Etter at maten var tilbredt var det duket for et realt ungarsk måltid. En god gulasj smaker alltid godt, men Rollis gulasj var i verdensklasse.
Alla de 45 fremmøtte syntes dette var en hyggelig pic-nic som snart må gjentas.
FRIGJØRINGSKAMPEN I 1956 MINNET MED VERDIGHET
Det var fullsatt sal med nær 100 gjester tilstede da NUFOs styreleder Peter Batta ønsket velkommen til markeringen av frihetskampen i Ungarn i oktober 1956. Også i år samarbeidet Norsk-Ungarsk Forening (NUFO) og den Ungarske ambassaden om denne minnesmarkeringen.
I sin tale innledet Peter Batta med å minne om at det nå var 68 år siden at titusener av studenter, intelektuelle og frihetsdrømmende ungarere i hemmelighet forberedte seg til å starte en frihetskamp den 23. oktober 1956. Målet var å frigjøre Ungarn fra kommunistisk diktatur og å få et land med ytringsfrihet, pressefrihet og et selvstendig Ungarn uavhengig av Comecon og Warsawapakten underlagt Sovjetunionen. Aktivistene håpet naturlig nok på å få hjelp og støtte fra vesten og USA. De kjempet med enkle våpen. Hjelpen kom aldri. Etter et par uker rullet 200 000 russiske soldater inn i Ungarn og slo ned frihetskampen. Jeg var den gangen 5 og et halvt år, fortalte Peter Batta.
Men, jeg vil påstå at ungarerne startet en historisk frihetskamp. Beviset på det var jernteppets fall i 1989. Frihetskampen i 1956 ga både Ungarn og store deler av
Europa en velfortjent frihet. Helt frem til dags dato. Nå viser den kommunistiske ledelsen i Russland igjen sitt sanne ansikt.
Ungarn er heldigvis nå en del av et fritt og demokratisk Europa og 23. oktober harblitt innført som en ny nasjonaldag i landet....
«JA VI ELSKER DETTE LANDET»
Etter velkomsthilsenen sang forsamlingen den norske og den ungarskenasjonalsangen.
Så var det Ungarns ambassadør Eszter Sándorfi som fremførte en meget interessant tale om hendelsene i 1956 og utviklingen i landet frem til nå. Hun var glad for det gode samarbeide mellom Norge og Ungarn og femhevet den ungarske regjeringens engasjement for de mange tusen ungarere som har bosatt seg over store deler av verden. Hun påpekte viktigheten av at disse tok vare på sine røtter, kultur, språk og religion, og at den ungarske staten støtter opp om dette.
Etter talen fikk vi se en kortfilm som minnet oss på hendelsene i Budapest i oktoberdagene i 1956. Dette ble etterfulgt av ett minutt stillhet til minne om de fallene under frihetskampen.
Ambassadør Sándorfi kunne deretter introdusere en av verdens fremste klavermusikere, Balázs János, som ga oss en fantastisk musikkopplevelse. Etter vel fortjent applaus ble minnesmarkeringen avrundet med servering av ungarsk koldtbord og hyggelig samvær.
UNGARSK FESTAFTEN PÅ VALKYRIEN
Onsdager kan du merke av som ungarske festaftener på Valkyrien Restaurant i Oslo. Adressen er Valkyriegata 15 B, rett ved Majorstuekrysset.
Nesten hver onsdag er det topp stemning her med ungarsk festmusikk, godt sukret med csárdás, folkemusikk, ungarsk pop og noe klassisk.
Det er Per Karang og hans musikervenner som står for den musikalske underholdningen. Ofte er det fullt hus, så det gjelder å komme i tide.
Musikken starter som regel mellom kl. 20.00 og 21.00. Før det kan man få kjøpt varm og kald mat og ønsket drikke.
Det er gratis adgang og ingen påmelding.
Hilsen styret i NUFO
Tanoda har startet opp aktiviteten for barn fra 0 til 13 år.
Se detaljert aktivitetsplan på www.osloitanoda.no.
I løpet av 2022 prioriterte styret i NUFO å besøke og avklare hvordan vår forening best kunne bidra med hjelp til ukrainske flyktninger og offere for Putins brutale angrepskrig mot Ungarns naboland.
Les mer om hvordan foreningen arbeider for å støtte flyktningene.
Inntil videre oppfordrer vi alle medlemmer til å gi penger og andre nødvendige artikler til Røde Kors og andre seriøse hjelpeorganisasjoner.
Artikler om foreningens arrangementer og aktiviteter